"Den mörka floden" av Åke Smedberg(augusti 07)

Den mörka floden

Författare: Åke Smedberg


Beskrivning:
   I ett ensligt beläget hus norröver hittas en äldre man och hans hustru brutalt mördade. Ett fynd på brottsplatsen leder misstankarna mot en man i fyrtioårsåldern. Han häktas men det är någonting med honom som förbryllar utredarna. Han bedyrar att han är oskyldig men försöker inte ens hitta några hållbara förklaringar till sina förehavanden vid tiden för morden. Istället ber han att få träffa Lasse Henning, en Stockholmspolis han känner sedan tidigare.
Vid mötet ställer mannen en fråga till Henning: "Skulle man kunna göra något sånt här utan att vara medveten om det?" Påmind om märkliga omständigheter i ett gammalt fall ber Lasse Henning journalisten John Nielsen att göra efterforskningar i mannens förflutna.

Den mörka floden är en tät och spännande uppföljare till Åke Smedbergs första kriminalroman, Försvinnanden, som blev mycket uppmärksammad och utsågs till bästa deckardebut av Svenska Deckarakademin 2001.



Informationen kopierad från
adlibris




Fick den här boken av fibromorsan för något år sedan när jag fyllde år.

Den var ganska spännande och lättläst, ganska så bra, men jag tyckte inte om upplösningen. Jag tyckte inte att jag fick någon riktig förklaring till varför morden skedde osv. Jag kände mig lurad på ngt sätt. Tänkte att det kanske berodde på att detta var en uppföljare och jag hade ju inte läst den första boken.


Så jag ville veta vad andra tyckte om boken så jag googlade och fick fram recensioner. Jag gick in o läste en och den överensstämde med vad jag tyckte. Läs recensionen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback