"Mig äger ingen" av Åsa Linderborg (augusti 07)








Beskrivning:
   "Klassiker"
Ulrika Knutson, Kulturnytt/SR

"Kommer att räknas som en av de klassiska svenska barndomsskildringarna"
Mats Gellerfelt, Aftonbladet

"Ett fantastiskt porträtt"
Marie Peterson, DN

En pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans.





Mig äger ingen är Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse klasstillhörighet, manlighet och utanförskap.
Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall.

"Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre. Bakom patientbrickan trängs ett checkhäfte från Nordbanken och ett medlemskort för Metall avdelning 20. Ett skrynkligt tidningsurklipp med statistik över Västerås Sportklubbs bandyframgångar, ett ensamt frimärke med kungen på. I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod. Det är 99 kronor på kontot. När pappa dog hade han elva dagar kvar till nästa a-kassa.
Där ligger också ett litet noteringshäfte för bankärenden som pappa antecknat telefonnummer i. På den första raden står det Åsa och mitt hemnummer. Under med lite kraftigare filtpenna har han skrivit ?Sprit? och ett telefonnummer han fyllt i flera gånger. Därefter följer hans storasyster Majken och de andra syskonen, även dem han aldrig skulle fått för sig att ringa. Bästa vännerna Börje och Berit. Sedan en lång rad nummer till Smolken, Skallen, Buster, Ormen, Hoffa, Babben, Blomma, Bella, Britta med rattarna... Lika prydligt antecknad står mammas syster Nina han inte träffat på många år. På ID-kortet står det Leif Boris Andersson, född den 15 februari 1941. Fotot är bra, jag ser att det är han."

Kundrecensioner
 Så himla bra 
 Jag är född och uppvuxen i Västerås och det var en underbar upplevelse att läsa den här boken. Kände igen mig i så mycket så det var som att "komma hem". Mycket bra bok!
 av Marianne, 2007-08-13
 Fantastisk bok! 
 Det är bara att hålla med föregående talare! Detta är en helt fantastisk bok - en underbar skildring av relationen mellan en förälder och ett barn. Det som grep mig mest var hur författaren lyckas beskriva skeenden helt osentimentalt - det ger berättelsen en styrka som man måste uppleva själv!
 av Anna, 2007-08-06
 Gripande 
 En av de finaste böcker jag läst..känns ärlig & är väldigt gripande och omöjlig att släppa taget om (det vill man inte heller!) Skildringarna är vackra men sorgliga. Jag grät mycket men lämnas ändå av en lycklig känsla.
Rekommenderas!
 av Anna, 2007-05-17
 Enastående! 
 Det här är en av de absolut starkaste berättelser jag någonsin läst (och jag läser mycket). Aldrig har jag gråtit så över en bok. Den är lysande, makalös. En sådan fantastisk skildring av relationen mellan en dotter och hennes far. Smärtsamt och vackert och outsägligt gripande. Ett fantastiskt porträtt, en enastående skildring. Jag kommer att minnas den så länge jag lever tror jag. Läs den och bli berörd på djupet!
 av Viktoria, 2007-05-05
 Mäktigt 
 Jag har aldrig läst något liknande. Snacka om att Åsa Linderborg vet hur en historia ska berättas. Jag grät som ett litet barn. Det här kommer att bli en klassiker, det är jag säker på.
 av Henke, 2007-04-28






Informationen kopierad från
adlibris





Tack Bim för boktipset.
Laddade ner den för jag ville läsa den nu och inte vänta tills den kom ut i pocket, för jag har hört o läst så mkt positivt om boken

Jag tycker att hon har beskrivit sin uppväxt och förhållande till sin pappa på ett väldigt fint o bra sätt.
 
Men blev inte speciellt begeistrad, berörd eller gripen över boken.

En bra bok men inte mer

Kommentarer
Postat av: Bim

Där ser man vad olika man tycker ibland! ;-D Än faktiskt ännu bättre bok är den som jag recenserade i går: "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Har du läst den?

Postat av: finkan

--Bim-- Nej, men jag läste din recension om den och vill läsa den.
Jag var in på bibblans sida men den fanns inte. Så jag laddade ner "Mias systrar" istället inatt innan jag la mig.

2007-08-19 @ 18:37:02
URL: http://finkans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback