"Mias systrar" av Maria Eriksson och Kerstin Weigl(augusti 07)

Mias systrar



Författare: Kerstin Weigl
Författare: Maria Eriksson
Beskrivning:
  

Mia Eriksson fick en fristad i USA, men ända sedan hon tvingades gå under jorden har hon stått i kontakt med medsystrar. Kvinnor som likt Mia själv slåss för sin och barnens överlevnad. Några av dem vill hon försöka hjälpa

Mia Eriksson - från Gömda, Asyl och Mias hemlighet - berättar här tillsammans med Kerstin Weigl om tre vanliga svenska kvinnors liv på flykt undan våldsamma män.

Veronika lever med misshandel och hot från sin förre pojkvän, men det är han som av tingsrätten ges vårdnaden om deras gemensamma son. När hon får pojken tillbaka blir konflikten livsfarlig.

Leila flyr den svenska småstaden samma dag hon ska gifta sig. 17 år gammal börjar hon sitt ensamma liv, utan familj och vänner.

Anette lämnar Sverige för USA i hopp om att kunna skapa ett nytt liv för sig och dottern. Men för att få stanna i landet måste hon ingå ett riskabelt skenäktenskap.



Informationen kopierad från
adlibris.se



Jag har läst "Gömda", "Asyl" och "Mias hemlighet".

Nu var det så dags för uppföljaren "Mias systrar"

Jag var inte så förtjust i "Mias hemlighet", så jag laddade ner den här. (Jag älskar den här typen av böcker om de är bra skrivna.) Däremot så älskade jag "Gömda" och "Asyl". Vilket mycket var Liza Marklunds förtjänst.



De tre kvinnornas berättelser är gripande och jag tycker det är fruktansvärt att samhället inte kan göra mer för att skydda dessa utsatta kvinnor och barn.


Men tyvärr så är berättelserna om de tre kvinnorna i boken uppdelade och det tyckte jag inte om. Jag vill helst läsa en historia i taget.



Boken var läsvärd men jag är glad att jag inte köpte den.


Men  har ni läst de tidigare böckerna så läs den här också.

Kommer det ut en ny bok (av henne) vilket det säkerligen gör, så kommer jag läsa den också... för ämnet är ju angeläget fast läsupplevelsen med hennes två senaste böcker inte var så stor.

Kommentarer
Postat av: Helén Nyholm

Hejsan!
Jag älskade även denna bok av Maria Eriksson, men jag tycker även som en av de andra jag vill läsa en historia i taget, så jag fick hålla på och bläddra fram och tillbaka när jag läste boken.
Men även om jag tycker så, så hoppas jag att Maria kommer att skriva fler böcker, jag tycker om att läsa realité berättelser.

2007-09-11 @ 15:33:01
Postat av: finkan

--Hele´n Nyholm-- Jag kommer också att läsa hennes böcker om hon skriver fler. Verklighetsberättelser är de bästa*ler*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback