"Smärtans barn" av Waris Dirie(augusti 07)

Smärtans barn


Författare: Waris Dirie
Författare: Corinna Milborn




Beskrivning:
   Bestsellerförfattaren Waris Dirie är tillbaka med en ny bok där hon fortsätter kampen mot kvinnlig könsstympning - denna gång med fokus på Europa.

I En blomma i Afrikas öken skildrade Waris Dirie det fasansfulla övergrepp hon utsattes för vid fem års ålder då hon blev könsstympad. Boken såldes i miljontals exemplar över hela världen och plötsligt hade denna grymma form av tortyr fått ett ansikte. Dirie har sedan dess ägnat sitt liv åt att informera om, väcka opinion mot och bekämpa kvinnlig könsstympning, bland annat som goodwillambassadör för FN.

I sin nya bok, Smärtans barn, har Waris Dirie tillsammans med en grupp kvinnliga journalister undersökt förekomsten av könsstympning i Europa. Resultatet är skrämmande: Det finns över 500 000 könsstympade kvinnor i Europa, kvinnor som lever med svåra trauman och fysiska smärtor. Genom en rad intervjuer och vittnesmål visar Dirie hur även europeiska läkare är beredda att utföra ingreppen, hur myndigheterna är handfallna, stillatigande eller helt enkelt ovetande. Det gäller ju inte europeiska kvinnor! Dirie redovisar skakande fall över hela Europa och även Skandinavien får en grundlig belysning. Det vi inte trodde förekom i Sverige kan utföras just nu, i vår omedelbara närhet.

I början av arbetet med boken fattade Dirie ett oåterkalleligt beslut: ?Från och med nu ska jag viga mitt liv åt att bekämpa kvinnlig könsstympning i Europa. Till den dag varje barn kan känna sig säkert, till den dag alla är medvetna om att könsstympning inte är en kulturell yttring utan ren och skär tortyr.?

Originalets titel: Children of Pain


Informationen kopierad från
adlibris



Jennie lånade den av en kompis och jag passade på att läsa den inatt eftersom den fanns tillgänglig.

När Jennie kom hem så sa hon att det var den tredje boken och att jag borde läst de två första först men men det går bra ändå. Jag visste redan att det fanns två böcker innan och på ett ungefär vad de handlar om. Jag ska få låna de två första av Jennies kompis sedan.


Boken handlar om könsstympning, ett fruktansvärt ämne men viktigt att tas upp.
Jag tyckte boken var intressant och bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback