"Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)" av Martina Haag (mars 08)


Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra)

Beskrivning:
   "- Allt i min garderob är från 1993, jag har ingen att dela livet med och jag är snart för gammal för att slå igenom som skådis. Jag kommer att bli tvungen att börja jobba som dödgrävare eller nåt som man kan få arbeta med om man inte har någon utbildning. Bergis måste man ha läst 40 poäng förmultning för att få jobba som dödgrävare.
Nej, nu får jag sluta negga. Mitt liv är faktiskt jättelyckat. Barnpjäsen med Filuren och Löken är ju ändå ett riktigt skådisjobb även om det inte är på en stor pampig teater. Och vem vet, man kanske kan bli upptäckt? (Eller hur, det är ju jävligt stor chans att Colin Nutley sticker upp mitt i publiken när vi spelar för förstaklassarna i Gustavsbergs-skolan. Och om han nu trots allt skulle göra det så kan han ju inte se mig, för jag har ju den där konstiga hatten över huvudet hela pjäsen. Eller ja, jag kanske kan ta av den i applådtacket.)"

Det är något som inte stämmer i Isabella Eklöfs liv. Vid det här laget borde hon ju vara superframgångsrik filmstjärna med fantastisk pojkvän. Det är som om hennes riktiga liv, det liv hon egentligen är ämnad för att leva, aldrig sätter igång. När den stora chansen till förändring äntligen dyker upp kastar hon sig över den. Det är då det blir jobbigt på riktigt.

Underbar och älskad av alla är en charmig, rolig och oemotståndlig skildring av en kvinna som försöker få ordning på livet. Det är Martina Haags första roman. År 2004 utkom krönikesamlingen Hemma hos Martina som blev en stor försäljningsframgång, omtyckt av både recensenter och läsare. Martina Haag skriver krönikor i tidningen mama och Aftonbladet. Hon arbetar också som skådespelare.

Recensioner:
"I sin första roman träffar Martina Haag på pricken gång efter gång efter gång." Anna Levin, Nerikes Allehanda

"Martina Haags debutroman ´Underbar och älskad av alla´ är en riktig dunderkur för alla höstdeppiga - hur jävligt allt kan te sig kan det knappast bli värre än Isabella Eklöfs lågvattenliv som pank, arbetslös skådis. Gillar du Martinas krönikor kommer du att älska den här mycket roliga boken." mama

"En underhållande, kulturell Bridget Jones" Gefle Dagblad

"... något av det roligaste jag har läst på länge." Moa Eriksson, Hallandsposten

"Det är precis den här typen av farsartad situationskomik som Martina Haag behärskar till fullo." Johanna Hillgren, Hallands Nyheter

"En feel good-roman om en feel bad-tjej man bära måste älska. Läs!" Anna Runnberg Gullberg, Pralinen, Dalarnas Tidningar

"Perfekt present till all höstdeppiga väninnor som behöver piggas upp lite." Hennes

"Roligt, välskrivet och en bok att sträckläsa." Emma Löfgren, Örnsköldsviks Allehanda

"...den platsar i feel good-hyllan och bjuder på högt tempo, riv i dialogen och många leenden. Hämnden i slutet på en skithög till man är redan en klassiker." Maria Küchen, Amelia

Kundrecensioner
 Inte underbar 
 Det är en rätt underhållande roman. Det måste medges, men inte ger den något annat än underhållning för stunden. Det känns som en väldigt lång krönika utan knorr. Den tillhör en särskild genre som är populär och de som läser "ung, nedstämd kvinna"-romaner kommer säkert att gilla den. Men du gör din plånbok glad av att vänta på pocketen. För hundralappen är den inte värd. Två stjärnor är ett vänligt betyg av hänsyn till genrens fantaster.
 av Johan, 2005-12-22




Informationen kopierad från
adlibris



Bok jag fått av Stoffe. Den skulle tydligen vara väldigt rolig. Men jag skrattade inte en endaste gång, möjligtvis att jag drog på smilbandet några ggr, men det var allt.

Om jag skulle betygsätta den så skulle den få en 2:a



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback